Thuiswerken, hoe dan?

De eerste ’thuis-week’ zit er alweer bijna op? Wat is het wennen he? Iedereen doet wat hij of zij kan en maakt er het beste van. Scholen hebben de kinderen van schoolwerk kunnen voorzien en zo is er in de meeste gezinnen al een start gemaakt.
De afgelopen dagen heb ik veel ouders gesproken en reacties ontvangen op het artikel ‘De kinderen thuis, hoe doen we dat?
Knap hoe alle ouders een nieuw ritme proberen te vinden. En ter geruststelling; in veel gezinnen is dit een zoektocht.
Op zich is het al een uitdaging als de kinderen ineens niet naar school kunnen en je ook geen uitjes kunt plannen. Een nog grotere en bijna onmogelijke uitdaging is het als je zelf ook nog moet werken want de telefoon gaat, je moet je mail beantwoorden, stukken schrijven en ga zo maar door terwijl de kinderen ook om je heen zijn. Maar ook alles wat er in huis moet gebeuren, zoals het huishouden, gaat gewoon door.

Hoe dan?
Eerlijk gezegd; ik heb geen idee! Ik denk echt dat het een heel moeilijke combinatie is. Maar ja, het is nu eenmaal zo en het blijft waarschijnlijk voorlopig ook nog wel zo. Dus ga ik toch proberen een aantal aandachtspunten te beschrijven in de hoop dat je er iets aan hebt…

  1. Gezamenlijke verantwoordelijkheid
    Betrek je kinderen in de uitdagingen die je hebt en vraag ze mee te denken. Jullie moeten schoolwerk doen, ik moet werken en hoe gaan we ervoor zorgen dat het ons lukt? Kinderen willen graag meedenken en helpen en soms hebben ze ook verrassend goede ideeën. Zelfs peuters snappen al heel veel en ook met hen kan je dit bespreken. Leg dit eventueel met elkaar vast in een dagplanning. (zie voor voorbeelden Materialen)
  2. Afspraak is afspraak
    Wees duidelijk naar je kind in wat je verwacht.  Als je een telefoontje moet doen of je moet concentreren op wat je typt, zeg dan duidelijk dat je dat gaat doen en niet gestoord wil worden. We verwachten vaak dat ons kind het vanuit zichzelf wel ziet of snapt. Maar vaak hebben ze dat helemaal niet door en hebben ze geen idee. Maak afspraken over wanneer ze je niet mogen storen en wanneer je aandacht voor ze hebt.  Afspraak is afspraak. Dat werkt twee kanten op. Als je afspreekt dat ze jou niet mogen storen, hou ze daar dan aan. Maar andersom, als je hebt afgesproken iets samen met ze te doen, doe dat dan ook met je volle aandacht.
  3. Stel prioriteiten
    Dat de werkzaamheden niet meer door kunnen gaan zoals we gewend waren daar zijn we natuurlijk al lang achter. En ook prioriteiten stellen is altijd al belangrijk geweest maar nog nooit zo belangrijk als nu. In deze periode kan je niet alles doen, dus doe vooral wat echt belangrijk is en wat echt moet. Werkende ouder zijn zorgde altijd al wel voor uitdagingen maar nu is de combinatie helemaal een puzzel. Dus kies wat kan en haalbaar is.
  4. Met aandacht
    De kans is aanwezig, en ik spreek uit ervaring, dat  je alles een beetje door elkaar doet. Dit zorgt ervoor dat je niets echt met aandacht en focus doet. Behalve dat het frustrerend en onbevredigend is, is het ook enorm vermoeiend. Het geeft geen voldaan gevoel en zorgt eerder voor een opgejaagd en gestrest gevoel. Door ervoor te kiezen dat wat je doet goed te doen, met aandacht en focus, zal dat een beter en meer voldaan gevoel geven omdat je iets met aandacht hebt afgemaakt. Dat geldt voor je werk maar ook voor de tijd en aandacht voor je kinderen. Zorg dat je dan echt en emotioneel beschikbaar bent voor ze. En vergeet niet daar van te genieten want die momentjes kunnen zo leuk zijn.
    Als alleenstaande ouder is het nog lastiger in deze situatie omdat je niemand hebt om mee af te wisselen. Mocht je wel een partner hebben, die ook aan het werk moet, verdeel de dag dan in stukjes en spreek af wie wanneer beschikbaar is voor de kinderen. Op deze manier kan degene die werkt zich volledig op z’n werk richten en de andere ouder er voor de kinderen zijn. Je kan ervoor kiezen om de dag te verdelen in twee delen maar je kan ook per een of twee uur met elkaar wisselen. Best lekker voor de afwisseling en ontspanning (of dat nu je werk is of je kind 😉 )
  5. Uitgestelde behoefte en zichzelf vermaken
    Er zijn veel ouders die aangeven dat hun kind niet zelf kan spelen of zich niet lang kan vermaken. Ze geven aan het moeilijk te vinden dit van hun kind te vragen of vinden het misschien zelfs wel zielig. Dit zorgt er voor dat kinderen constant vermaakt moeten worden en ouders constant beschikbaar moeten zijn voor hun kind. Dat is erg vermoeiend maar ook niet goed voor je kind. Het is belangrijk dat kinderen leren zelf te spelen. Dat is een manier om zich te kunnen ontwikkelen, ze doen  zelfvertrouwen op, ze leren creatief te zijn en hun problemen op te lossen. Zo kunnen ze basisvertrouwen ontwikkelen in zichzelf en in jou als ouder. Een kind leert dan: mijn ouders zijn er als ik ze echt nodig heb, bij bijvoorbeeld pijn of verdriet, maar ik kan ook al veel zelf. Daarnaast is het heel helpend als kinderen al van jongs af aan leren omgaan met uitgestelde behoefte en frustratie. Kinderen die dat nooit geleerd hebben, krijgen het heel lastig als ze volwassen zijn. Deze thema’s horen bij het leven. Leren dat niet alles altijd meteen gebeurt, dat je op je beurt moet wachten en het oefenen in geduld zijn hele waardevolle onderdelen om te leren. Elke leeftijd vraagt daarin wat anders. Een baby en dreumes mag leren zich bijvoorbeeld in de box te vermaken en hoeft niet bij elke kik opgepakt te worden, met een peuter kan je al afspraakjes maken en dat wordt gemakkelijker naarmate het kind ouder wordt. Dit gaat niet vanzelf als je dit nog nooit van je kind gevraagd hebt. Dit zul je moeten oefenen en trainen. Door duidelijk aan te geven wat de afspraak is maar mogelijk ook in tijd, steeds iets langer. Dat geldt voor de baby of dreumes in de box als voor de oudere kinderen.
  6. Zorg goed voor jezelf
    Blijf goed voor jezelf zorgen. Er is minder tijd en er zijn minder mogelijkheden maar probeer het toch in te bouwen in je dag dat  je even iets ontspannends kan doen en even aan je zelf toe komt. We weten niet hoelang we dit moeten volhouden dus belangrijk om daar meteen aandacht voor te hebben. Ook dat is misschien te trainen bij jezelf 😉
    Zoek steun bij andere ouders, bel en app elkaar. Het kan zo heerlijk zijn herkenning te vinden maar ook met elkaar mee te denken en tips uit te wisselen. We zitten allemaal in dezelfde situatie dus dat verbindt ons, weliswaar op afstand.

Veel aandacht en een goede balans gewenst in alles wat je moet doen!

 


Ik zal regelmatig nieuwe informatie plaatsen. Bij Nieuw!! kan je telkens zien wat er is toegevoegd. Ik hoop dat je er gebruik van maakt als je er iets aan denkt te hebben.


Kijk ook eens bij de gratis materialen die je kan downloaden, misschien heb je er thuis iets aan?

 

2 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. Eva Talitha schreef:

    […] De sluiting van kinderopvang en basisonderwijs is wel heel ingrijpend voor ouders. Behalve dat je de hele dag de kinderen om je heen hebt en geen moment hebt om op adem te komen moeten veel ouders het combineren met thuiswerken. Tijdens de eerste lockdown heb ik al geschreven over het thuis hebben van de kinderen en over de combinatie met werken. […]

  2. Eva Talitha schreef:

    […] Tijdens de eerste lockdown heb ik al geschreven over het thuis hebben van de kinderen en over de combinatie met werken. […]

Reacties zijn gesloten.