Als leerkracht communiceer je de hele dag met kinderen en daar ben je ook goed in. Toch ontstaat er bij veel leerkrachten een soort verlegenheid als het gaat om individuele gesprekjes met een kind en zeker als het om moeilijke onderwerpen gaat. Als meester of juf ben je een belangrijk persoon in het leven van een kind. Zij brengen tenslotte een groot gedeelte van hun tijd bij jou in de klas door. Met de ontwikkeling van Passend Onderwijs heb je te maken met een verscheidenheid aan kinderen binnen je klas of binnen de school. Dit brengt ook allerlei gedrag met zich mee. Soms ook moeilijk en storend gedrag. Kinderen zijn erg deskundig over zichzelf maar hoe kan je gebruik maken van die informatie? Je kunt samen met het kind zoeken naar oplossingen en een plan maken voor verbetering.
Praten met kinderen wordt niet door iedereen als makkelijk ervaren. Hoe kom je met een kind op een juiste manier in gesprek? En wanneer is dit succesvol? Kinderen willen wel graag vertellen over de dingen die hen bezig houdt. Alleen kijken kinderen wel anders naar communicatie dan volwassenen, doen dit anders en beleven dit ook anders.
Door middel van kennis en vaardigheden over dit onderwerp is het makkelijker een gesprek te voeren dat passend is bij de leeftijd en belevingswereld van het kind.
Dit is een informatieve en interactieve training waarbij kennisoverdracht en inbreng van de deelnemers afwisselend zullen plaatsvinden. Door de praktische insteek met veel praktijkvoorbeelden en laagdrempelige interactie waren eerdere deelnemers erg enthousiast! Je wordt actief betrokken, zonder ‘spannende’ oefeningen, hierdoor zullen alle deelnemers kennis opdoen en uitgedaagd worden om met de stof aan de slag te gaan. Door het uitbreiden van je kennis en vaardigheden is het makkelijker een gesprek aan te gaan met je leerling die door beiden als succesvol wordt ervaren.